13 Σεπτεμβρίου 2021

«Ταφλάνι» στην Λάγκα

 


Το ταφλάνι είναι «είδος φυτού», κατά το λεξικό του Πάπυρου (το
μόνο που την έχει), πράγμα που δεν διαφωτίζει πολύ· 

στην πραγματικότητα,
πρόκειται για θάμνο (ή μικρό δέντρο), που η επιστημονική του ονομασία είναι Euonymus latifolius·
το λέμε και ευώνυμο. Ο Ανδριώτης στο ετυμολογικό του λεξικό μένει στο τουρκικό
taflan, το οποίο όμως μέσω των αραβικών (dafna, dafla) ανάγεται στο ελληνικό
δάφνη, από το ροδοδάφνη.  Έχουμε δηλαδή
αντιδάνειο. Κατά τον Lokotsch, οι Άραβες πήραν τη ροδοδάφνη από τους Έλληνες
της Μικράς Ασίας και συγκεκριμένα του Πόντου. Βέβαια, το ταφλάνι δεν είναι ίδιο
φυτό με την ροδοδάφνη, αλλά η σημασιολογική διολίσθηση μέσα σε τόσους αιώνες
είναι κάτι συχνότατο.



 



Η ελληνική λέξη δεν είναι τόσο σπάνια - καταρχάς, την ξέρουν
όσοι ασχολούνται με φυτά. Επίσης, τη βρίσκω στο ποίημα Πρόφαση μελαγχολίας
(1907) του Απόστολου Μελαχρινού, στην εξής κατάφορτη στροφή:



 «Των ταφλανιών τα φύλλα εμούσκεψε



Μια μνημοσυνική ψιχάλα.



Σιμοτινό τα φέρνει αποχαιρέτισμα



ο σπαραγμός που εκρέμασεν η στάλα.»

(Eυχαριστώ τον Γιάννη Κατσιαμάκη που μου έλυσε την απορία....» Θ.Ρ.»)


Περισσότερα για το ταφλάνι, διαβάστε εδώ




Ετικέτες ,

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Το lagka.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες του έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές μας, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Το lagka.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκη με την άποψή μας.

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα