28 Δεκεμβρίου 2014

Εκτυπώστε το ημερολόγιό μας...


Όπως είναι γνωστό, φέτος, ο Σύνδεσμος προχώρησε στην κυκλοφορία κούπας με φωτογραφία της Λάγκας αντί ημερολογίου.







Παρ όλα αυτά, δίδει τη δυνατότητα σε όσους επιθυμούν να έχουν ένα ημερολόγιο του 2015, να εκτυπώσουν μόνοι τους ένα από τα παρακάτω. Μπορείτε κάνοντας ''κλικ'' να το δείτε και να το εκτυπώσετε στις πραγματικές του διαστάσεις.







































Ετικέτες ,

26 Δεκεμβρίου 2014

Ο Κώστας Λεφάκης αποκαλύπτει τι θα σου φέρει το 2015





λάγκα





«Το έτος των εύθραυστων ισορροπιών», είναι ο τίτλος που δίνω για τη νέα χρονιά που ανοίγεται μπροστά μας, η οποία έρχεται για να επιστρατεύσει όλο το απόθεμα των δυνάμεων μας, προκειμένου να προχωρήσουμε με περισσότερη σταθερότητα στο μέλλον που ανοίγεται μπροστά μας.

Το 2015 δεν παρουσιάζει ουσιαστικές μεταβολές, συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια. Αυτή τη χρονιά όμως θα παρουσιαστούν περισσότερες ευκαιρίες για μπορέσουμε να βάλουμε σε μία τάξη τη ζωή μας και τις υποχρεώσεις μας. Στην πορεία της νέας χρονιάς, θα υπάρξουν περισσότερα χρονικά διαστήματα, που θα ενισχύσουν τον τομέα της επικοινωνίας. Θα δοθούν ευκαιρίες για την δημιουργία νέων γνωριμιών, ενώ νέοι φίλοι και συναναστροφές, θα χαρίσουν σε πολλούς ανθρώπους το κίνητρο και την ελπίδα να βρουν λύσεις τα προβλήματα της ζωής τους. Μπορεί ο τομέας των οικονομικών, να συνεχίζει να είναι περιορισμένος, όμως το 2015 είναι μία χρονιά που πολλοί θα πραγματοποιήσουν ταξίδια και θα εκπληρώσουν εντέλει την ανάγκη τους να ξεφύγουν έστω και για λίγο από τις συνήθειες της ρουτίνας τους.

Στον τομέα των ανθρώπινων σχέσεων, θα υπάρξουν αρκετές συμφιλιώσεις αλλά και συμβιβασμοί! Το 2015 είναι μία χρονιά που πολλοί άνθρωποι θα συγχωρέσουν τους «αντιπάλους» τους και θα δώσουν μία δεύτερη ευκαιρία στις σχέσεις τους.

Το πιο βασικό χαρακτηριστικό της νέας χρονιάς θα είναι η «υπερβολή», η οποία και θα παρασύρει στον αλόγιστο καταναλωτισμό. Αυτό το χαρακτηριστικό, είναι απαραίτητο να το μετριάσουμε για να μην έχουμε συναισθηματικές αλλά και υλικές απώλειες.

Το «συναίσθημα» θα είναι αρκετά πιο ενισχυμένο τη νέα χρονιά και πολλοί θα συνειδητοποιήσουμε ότι μέσα μας κρύβονται ευαισθησίες που μέχρι τώρα δεν μπορούσαμε να ανακαλύψουμε αλλά και να ... αναγνωρίσουμε!

Όπως κάθε χρονιά, ετοίμασα τις ετήσιες αστρολογικές προβλέψεις των ζωδίων, αλλά και ένα πλούσιο αστρολογικό αφιέρωμα για το 2015. Επιλέξτε το ζώδιο σας και διαβάστε αναλυτικά το ετήσιο ωροσκόπιο σας για τη νέα χρονιά!





Ετικέτες ,

23 Δεκεμβρίου 2014

Aργείτικο καρναβάλι 2015 - Γουρουνοχαρά














Ετικέτες ,

19 Δεκεμβρίου 2014

Κουραμπιέδες Λαμίας με άχνη ζάχαρη και τριμμένο αμύγδαλο



λάγκα

Μια τέλεια, παραδοσιακή συνταγή για να φτιάξετε κουραμπιέδες Λαμίας με άχνη ζάχαρη και τριμμένο αμύγδαλο που φημίζονται για τη νοστιμιά τους. 



Η συνταγή αυτή είναι σπιτική και όχι κάποιου ζαχαροπλαστείου και με εγγυημένο αποτέλεσμα. Γίνονται εύκολα και πετυχαίνουν κάθε φορά. Δοκιμάστε τους και σίγουρα θα εντυπωσιάσετε στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι! Καλή επιτυχία!



Yλικά:




  • 1 κιλό αλεύρι

  • 300 γρ. φρέσκο βούτυρο

  • 1 κούπα αμύγδαλα καβουρδισμένα

  • 2 κρόκοι αυγού

  • 2 βανίλιες

  • 1,5 κούπα ζάχαρη άχνη

  • 1 κουτ.γλ. γαρύφαλλο

  • 1 κουτ.γλ. μπέικιν πάουντερ

  • Λίγο ανθόνερο

  • 1 σφηνάκι κονιάκ




Eκτέλεση:





Σε ένα μίξερ χτυπάμε το βούτυρο για 10-15 λεπτά





Προσθέτουμε μισή κούπα άχνη και χτυπάμε για ακόμα 5 λεπτά





Προσθέτουμε τους κρόκους, το κονιάκ, τη βανίλια και το γαρύφαλλο





Χτυπάμε για περίπου 20 λεπτά μέχρι να αφρατέψει το μείγμα





Προσθέτουμε τα αμύγδαλα καβουρδισμένα





Προσθέτουμε σταδιακά το αλεύρι όσο πάρει για να έχουμε μια μαλακή και αφράτη ζύμη





Πλάθουμε κουραμπιέδες και ψήνουμε για 20 λεπτά στους 190 βαθμούς





Αλείφουμε με ανθότερο και πασπαλίζουμε με άχνη





Οι κουραμπιέδες Λαμίας με άχνη ζάχαρη και τριμμένο αμύγδαλο είναι έτοιμοι







Tips



Ψήνουμε τα αμύγδαλα στους 180 μέχρι να ροδίσουν!

Το ανθόνερο είναι προαιρετικό



nostimada.gr

Ετικέτες ,

18 Δεκεμβρίου 2014

Ευχές Δημάρχου Άργους Ορεστικού









Ετικέτες ,

16 Δεκεμβρίου 2014

Ευχές Συνδέσμου Λαγκιωτών




To Δ.Σ. του Συνδέσμου Λαγκιωτών


«Άγιος Νικόλαος»


εύχεται στους απανταχού ΛΑΓΚΙΩΤΕΣ



και σε όλο τον κόσμο


Καλά, ευτυχισμένα ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ







Δημιουργικό, γεμάτο υγεία το


2015







































































Ετικέτες ,

15 Δεκεμβρίου 2014

Μια σαλαμάνδρα στη Λάγκα


Απίστευτα πλούσια η Ελληνική πανίδα... Όπου και να πας μπορείς να δεις ότι νόμιζες πως μόνο σε φωτογραφίες μπορείς να δεις.



Αρκεί να θέλεις να το δεις....



Ή, κάποιες φορές, να παρατηρείς κάτι που κινείται. Και βέβαια να είσαι έτοιμος να το απολαύσεις. 

Σίγουρα στη Λάγκα μπορεί πολλά να δει κανείς ακόμη και μέσα στο χωριό. 



Μια σαλαμάνδρα εντόπισε και φωτογράφησε η Nicol Nicols την οποία ευχαριστούμε για την παραχώρηση της φωτογραφίας.



Προστατευόμενο είδος με εντυπωσιακά χρώματα η σαλαμάνδρα, δεν είναι και τόσο αθώα όσο φαίνεται....



Διαβάζουμε στο greenapple.gr



H Σαλαμάνδρα (Salamandra salamandra) ανήκει στα Oυροδελή (Caudata) και είναι ένα από τα πιο μεγάλα αμφίβια της ελληνικής πανίδας. 

Tο σώμα της έχει μήκος 18-24 εκ. Mε την πρώτη ματιά μπορούμε να την αναγνωρίσουμε από τα χρώματά της: Έντονο μαύρο γυαλιστερό χρώμα, με κίτρινες κηλίδες σκορπισμένες ακανόνιστα στη ράχη, στην ουρά και το κεφάλι.







Aν κάποιος την ενοχλήσει απομακρύνεται σιγά-σιγά, χωρίς φόβο. Πού οφείλεται αυτή η συμπεριφορά της Σαλαμάνδρας, τη στιγμή που ξέρουμε ότι τα ζώα, μικρά ή μεγάλα, μόλις αισθανθούν τον κίνδυνο αντιδρούν με τη φυγή; 

Oφείλεται στο μηχανισμό άμυνας που διαθέτει: Στο δέρμα της υπάρχουν αδένες που εκκρίνουν μια δηλητηριώδη ουσία. Aυτή προκαλεί το θάνατο στα μικρά ζώα, ενώ στα μεγάλα που θα τολμήσουν να τη φέρουν στο στόμα τους προκαλεί εγκαύματα στους βλεννογόνους.



Στη φύση βασικά δεν έχει εχθρούς. Tο υγρό που εκκρίνουν οι αδένες της την κάνει να είναι δυσάρεστη σε οιονδήποτε θηρευτή, ακόμη και στο Σκαντζόχοιρο (Erinaceus europaeus), γνωστό για τις παράξενες τροφικές του συνήθειες.



Στο σώμα της δεν υπάρχουν παράσιτα. 

Eπίσης δεν έρχεται σε τροφικό ανταγωνισμό με κανένα άλλο ζώο μέσα στη φύση. 

Tρέφεται αποκλειστικά με ασπόνδυλα (σκουλήκια, σαλιγκάρια, νύμφες εντόμων) και παίζει σπουδαίο ρόλο στο διακανονισμό της γεννητικότητας των βλαβερών εντόμων.



Oι έντονες κίτρινες κηλίδες που έχει στο σώμα της είναι σαν να προειδοποιούν τους θηρευτές για τον κίνδυνο που τους περιμένει.



H Σαλαμάνδρα ζει απομονωμένη. Kατά τη διάρκεια του χειμώνα κρύβεται μέσα στις κοιλότητες των δένδρων, στους βράχους ή στο χώμα και ψάχνει πάντοτε να βρει τις σωστές συνθήκες υγρασίας που είναι απαραίτητες για τη ζωή της.



Kατά την εποχή της αναπαραγωγής, παράγει μια χαρακτηριστική ουσία που η οσμή της βοηθάει τα δύο φύλα να συναντηθούν. Συναντιούνται συνήθως μέσα στο δάσος κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού ή του φθινοπώρου και μετά από ένα μικρό διάστημα "ερωτικών φιλοφρονήσεων" το αρσενικό έρπει κάτω από το σώμα της θηλυκιάς και αφήνει μία ή περισσότερες σπερματοθήκες (μικρά σακουλάκια που περιέχουν σπέρμα). 



H θηλυκιά πλησιάζει την κλοάκη και τις απορροφά. Aυτές παραμένουν για αρκετό χρονικό διάστημα σ` ένα είδος εσωτερικής "τσέπης", ενώ η γονιμοποίηση θα ακολουθήσει αργότερα. Tα ωάρια που έχουν γονιμοποιηθεί θα αναπτυχθούν κατά τη διάρκεια του έτους, έτσι, το φθινόπωρο ή το καλοκαίρι στα μεγάλα υψόμετρα, η θηλυκιά γεννάει μέσα σ` ένα μικρό ρυάκι ή σε μικρές λακκούβες με στάσιμα νερά 20-60 και πλέον μικρές νύμφες. 

Aυτή την εποχή οι νύμφες πέφτουν συχνά θύματα των ψαριών και των νερόφιδων (Natrix sp.). Mετά από μερικούς μήνες, γίνεται η μεταμόρφωση των νυμφών σε νεαρές Σαλαμάνδρες.



H Σαλαμάνδρα ζει σχεδόν σ` όλη την Eυρώπη. 

Aυτό το είδος αποτελείται απο 10 υποείδη, που διαφέρουν στις διαστάσεις, μα πάνω απ` ολα στην κατανομή των κίτρινων κηλίδων.



Aπό την αρχαιότητα πολλοί μύθοι πλέχθηκαν γύρω απ` αυτό το άκακο αμφίβιο. Aιτία φυσικά όλων αυτών των φαντασιώσεων είναι το υγρό δηλητήριο που εκκρίνει το σώμα της και που προκαλεί εγκαύματα στους βλεννογόνους. 



Στην Iστορία των Zώων, ο Aριστοτέλης γράφει ότι αυτό το αμφίβιο, αν έρθει σ` επαφή με τη φωτιά, δεν καίγεται και κατορθώνει να τη σβήνει εξαιτίας της χαμηλής θερμοκρασίας του. Aκριβώς γι` αυτή την ικανότητά της την ταυτίζουν με τη φωτιά, ένα απ` τα τέσσερα φυσικά στοιχεία.



O Διοσκουρίδης, φαρμακολόγος και βοτανικός, αποδίδει στη Σαλαμάνδρα την ικανότητα να δηλητηριάζει και να πληγώνει όποιο ζώο έρθει σ` επαφή μαζί της. Tο δάγκωμά της και το δηλητήριό της είναι θανατηφόρα. 

Σύμφωνα πάντοτε με τον Διοσκουρίδη, αν το σώμα της έρθει σ` επαφή με φρούτα ή φυτά προκαλεί το θάνατο σ` όποιον τα φάει. 

Eπίσης, αν ο άνθρωπος έρθει σ` επαφή με οιοδήποτε μέρος του σώματός της, τότε μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα χάνει τα μαλλιά του.



O ζωολόγος Aιλιανός στο σύγγραμμά του De Animalibus (3ος μ.X. αιώνας) δίνει μια διαφορετική και πιο γραφική εικόνα για τη Σαλαμάνδρα. πιστεύει ότι αυτό το ζώο δεν έχει γεννηθεί από τη φωτιά, αλλά είναι πολύ τολμηρό γι` αυτό παλεύει με τις φλόγες και τις σβήνει.



O Πλίνιος στο Naturalis Historia (1ος μ.X. αιώνας) πιστεύει ότι αυτή γεννιέται από τη σάπια ύλη και είναι ψυχρή όπως οι σαύρες. Σύμφωνα πάντοτε με τον πλίνιο, είναι το πιο φοβερό από τα δηλητηριώδη, γιατί σκοτώνει πάνω από ένα άτομο κάθε φορά, μα μετά απ` αυτό μετανοεί και πεθαίνει.



Σύμφωνα με την εβραϊκή παράδοση, η Σαλαμάνδρα αναγεννιέται από τη φωτιά που δημιουργούν οι θάμνοι της Mυρτιάς (Myrtus communis). Eπίσης, όποιος αλείφει το σώμα του με το αίμα της γίνεται άτρωτος και δεν τον πιάνει η φωτιά.



Στο Φυσιολόγο (Physiologus), πραγματεία μυστικιστικής ζωολογίας, η Σαλαμάνδρα για πρώτη φορά παρομοιάζεται με την χριστιανική δύναμη, που επιβεβαιώνεται με τον ακόλουθο βιβλικό στίχο: "Eπίσης, αν περπατάς στη μέση της φωτιάς οι φλόγες δεν θα σε κάψουν" (Hσαΐας 43.2).



O Tomasso di Cantimpre, Δομινικανός Eγκυκλοπαιδιστής το 1200, αφηγείται ότι ο πάπας Aλέξανδρος ο Γ` έφτιαχνε τα ρούχα του από το δέρμα της Σαλαμάνδρας, γιατί όταν τα πέταγαν μέσα στις φλόγες αυτά γίνονταν κατάλευκα, δίνοντας την εντύπωση του αμόλυντου.



O Mάρκο Πόλο, ο μεγάλος εξερευνητής και ταξιδευτής, πίστευε ότι η Σαλαμάνδρα δεν είναι ζώο αλλά ένα είδος ορυκτού, όπως ο αμίαντος.







Ετικέτες ,

14 Δεκεμβρίου 2014

Η Γουρουνοχαρά στη Λάγκα μέσα από φωτογραφίες και βίντεο (2014)







Αναβίωσε χθες Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2014, το έθιμο της «γουρουνοχαράς» στο χωριό μας, που για μία ακόμη χρονιά διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Λαγκιωτών «Άγιος Νικόλαος».






λάγκα






Σε μια ανοιξιάτικη μέρα μέσα στο καταχείμωνο, πλήθος κόσμου τίμησε και φέτος με την παρουσία του την εκδήλωσή μας.





Επειδή όμως μια φωτογραφία....χίλιες λέξεις, δείτε όσα έγιναν μέσα από μερικές....







λάγκα
Από νωρίς τα μέλη του Δ.Σ. έφθασαν στο χωριό για τις προετοιμασίες




όντρια, λάγκα
Ηλιόλουστα μας υποδέχτηκαν τα Όντρια




Οι πρώτες τσιγαρίδες μπήκαν στα καζάνια...


λάγκα, γουρουνοχαρά



«Πειράγματα» και οι  πρώτες για φέτος αναμνηστικές φωτογραφίες








λάγκα, γουρουνοχαρά
Ανακάτεμα με ... ένα χέρι;;;




Ανακάτεμα με ,,, πιο πολλά χέρια




λάγκα
Οι άλλοι μπορεί να ποζάρουν ο Φώτης όμως επί τω έργω....


λάγκα






























λάγκα






λάγκα






λάγκα






γουρουνοχαρά












λάγκα


















λάγκα, γουρουνοχαρά



Είχαμε όμως και λουκάνικα που ψήσαμε, Και παϊδάκια...






λάγκα






λάγκα



Και ενώ αυτά συνέβαιναν έξω, μέσα οι γυναίκες, αποφάσισαν, διεκδίκησαν και τελικά ήταν αυτές και μόνο αυτές, που ''άνοιξαν'' το γλέντι....








λάγκα
Οι γυναίκες «άνοιξαν» το γλέντι



Κι αν δε σας αρκούν οι φωτογραφίες, δείτε και το σχετικό βίντεο







Ακολούθησαν βέβαια και οι άντρες και τα παιδιά...






λάγκα






λάγκα






λάγκα













Και κάποια στιγμή, ο ''δραγάτης'' ζήτησε ένα βαλς από την ορχήστρα. Περίμενε λίγο μέχρι κάποια γυναίκα να ανταποκριθεί στο κάλεσμα για τον χορό αυτό. Η Δήμητρα ήταν αυτή που ανταποκρίθηκε, που είχε την τιμή να χορέψει μαζί του....







Κάπως έτσι περάσαμε στη χθεσινή μας εκδήλωση. 

Ευχαριστούμε όσους παρευρέθηκαν.



Να είμαστε καλά να βρεθούμε και του χρόνου...

Ετικέτες , , , , , ,

13 Δεκεμβρίου 2014

Σήμερα η γουρουνοχαρά μας..


Έφτασε λοιπόν η μέρα που ακόμη ένα έθιμο αναβιώνει στο χωριό μας... αυτό της «γουρουνοχαράς» που και φέτος διοργανώνει ο Σύνδεσμός μας,  στον χώρο του π. Δημοτικού Σχολείου.






Λάγκα Καστοριάς, Λάγκα

Από νωρίς είμαστε εκεί και ετοιμάζουμε.... Σας περιμένουμε όλους από τις 7 το βραδάκι για να απολαύσετε τις τσιγαρίδες μας και το υπέροχο κρασί μας.



Θα γλεντήσουμε με την ορχήστρα του Ηλία και Πασχάλη Κοκκινόπουλου.








Το Δ.Σ.


Ετικέτες , , ,

11 Δεκεμβρίου 2014

Γιατί γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα τον Δεκέμβριο







Λάγκα


Α.    ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΑΡΑΓΕ ΠΟΙΟ ΜΗΝΑ ΓΕΝΝΗΘΗΚΕ Ο ΧΡΙΣΤΟΣ;   

Δεν μας πληροφορεί κανένα γραπτό μνημείο, ποιο μήνα γεννήθηκε ο Χριστός. Τα πρώτα χριστιανικά χρόνια οι συνθήκες γέννησης του Χριστού ήταν γνωστές σε όλους γι αυτό δεν χρειάστηκε να ζητήσει κανείς να μάθει κάτι που όλοι γνώριζαν. Άλλωστε τους πρώτους Χριστιανούς ΔΕΝ ΕΝΔΙΕΦΕΡΕ πότε και πώς γεννήθηκε ο Χριστός αλλά εκείνο που όλους ενδιέφερε ήταν η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ του Ιησού για μια πανανθρώπινη κοινωνία από όπου θα έλειπε το μίσος και όλοι θα ήταν ισότιμοι. Και το κυριότερο, στην κοινωνία που φέρνει ο Χριστός ζούν όλοι χωρίς το φόβο του θανάτου.        

Πρώτη φορά τον 3ο – 4ο αιώνα άρχισαν κάποιοι να συζητούν λεπτομέρειες για τους προγόνους του Χριστού και για τις πρώτες μέρες μετά τη γέννησή του. Σε «Απόκρυφα» κείμενα όπως το «πρωτευαγγέλιο του Ιακώβου» και το «ευαγγέλιο του Θωμά» περιέχεται η περίληψη τέτοιων συζητήσεων για την ημέρα γέννησης του Χριστού χωρίς όμως επιστημονική αξία. Έτσι σήμερα αν κάποιος θελήσει να ζητήσει πληροφορίες για τη γέννηση του Χριστού μόνο υποθέσεις μπορεί να κάνει με βάση την Αγία Γραφή.  

Ο απόστολος Λουκάς είναι ο μόνος ευαγγελιστής που περιγράφει με κάποιες λεπτομέρειες και με αξιοπιστία τη γέννηση του Χριστού. Και σαν επιστήμων – ιατρός που ήταν προσπαθεί να είναι σαφής και ακριβής στις περιγραφές του. Μας πληροφορεί ότι ο Χριστός γεννήθηκε τη χρονιά της «πρώτης απογραφής πληθυσμών» που είχε διατάξει ο Οκταβιανός Αύγουστος, όταν διοικητής Συρίας ήταν ο Κυρήνιος. (κατά Λουκά β, 1-3). Δεν αναφέρει το μήνα και την ημέρα. Αλλά ίσως μπορούμε από τις περιγραφές του να βγάλουμε κάποιο συμπέρασμα:


1.             Η Μαριάμ και ο Ιωσήφ πήγαν στην πατρίδα τους να «απογραφούν». Η μετακίνησή τους δεν μπορεί να έγινε το χειμώνα.


2.           Την νύκτα που γεννήθηκε ο Χριστός, οι βοσκοί αγρυπνούσαν στο ύπαιθρο (κατά Λουκά β,8).  Αυτό σημαίνει ότι δεν υπήρχε φόβος για  παγωνιά. Ο καιρός ήταν ή ανοιξιάτικος ή θερινός.


Κάποιοι Παλαιστίνιοι και Σύροι συγγραφείς υποστηρίζουν ότι ο Χριστός γεννήθηκε τον



Οκτώβριο. (Τη θεωρία αυτή την στηρίζουν σε παλαιστινιακά έθιμα της εποχής του Χριστού). Όμως πως είναι δυνατόν να διατάχθηκε «απογραφή πληθυσμών» στην Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία ένα μήνα πριν τον Χειμώνα;  Πως θα γινόταν η μετακίνηση προς τη γενέτειρα μέσα στον Οκτώβριο αλλά και η επιστροφή τόσων ανθρώπων, στις αρχές Νοεμβρίου (με τα τόσα καιρικά φαινόμενα); Λογικότερο είναι η απογραφή να έγινε άνοιξη ή το πολύ τον Ιούνιο.  Όπως μαθαίνουμε από τον Κλήμη τον Αλεξανδρέα, πολλοί ήταν εκείνοι που το 200 μ.Χ. τοποθετούσαν τη γέννηση του Χριστού το μήνα Μάιο.        





Β.      ΠΟΤΕ ΚΑΘΙΕΡΩΘΗΚΕ Η ΕΟΡΤΗ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ;  



Μέχρι τις αρχές του 4ου αιώνα τα «Χριστούγεννα» σαν εορτή ήταν άγνωστη. Οι Χριστιανοί γιόρταζαν μόνο το Πάσχα και ίσως το μαρτύριο κάποιων επιφανών μαρτύρων. Αν υπήρχε κάποιος σχετικός εορτασμός θα τον γνώριζαν – και θα τον σχολίαζαν – οι συγγραφείς του 2ου αιώνα.                 



Ο ελληνικής καταγωγής Επίσκοπος Ρώμης Άγιος Τελεσφόρος (125-138 μ.Χ.) φαίνεται ότι έκανε μια πρώτη πρόταση να συμπεριληφθεί στις λατρευτικές εκδηλώσεις της Ρώμης, και η γέννηση του Χριστού. Φαίνεται μάλιστα ότι το θέμα συζητήθηκε και στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Η πρόταση αμέσως απορρίφθηκε από τους ηγέτες της εκκλησίας. (Κάτι τέτοιο λέει στις αρχές του 3ου αιώνα ο κκλησιαστικός συγγραφέας Ωριγένης). Τίποτε λοιπόν το επίσημο και γενικό δεν έγινε μέχρι τον 4ο αιώνα.

Ο Πάπας Ιούλιος Α΄ (337-352) καθιέρωσε επίσημα στη Ρώμη τον εορτασμό της «Χριστού Γεννήσεως» και από τότε στη Δύση είναι η σημαντικότερη εορτή. Έχουμε ιστορικές μαρτυρίες ότι το 356 στην Ρώμη γιορτάζονταν τα Χριστούγεννα στις25 Δεκεμβρίου ενώ στην Αρμενία και Συρία γιορτάζονταν στις 6 Ιανουαρίου. Στην Ανατολή η 25η Δεκεμβρίου έγινε αποδεχτή λίγο αργότερα (τέλος 4ου – αρχές 5ου αιώνα). Και το διάστημα μέχρι 6η Ιανουαρίου παρέμεινε ως «Δωδεκαήμερο Εορτών». Ο Μέγας Βασίλειος, ο Γρηγόριος ο Θεολόγος και ο Ιωάννης Χρυσόστομος γνώριζαν την καινούργια αυτή εορτή και έγραψαν Λόγους γι αυτήν.

Σε Ομιλίες Πατέρων του 4ου και 5ου αιώνα φαίνεται ότι στη Δύση η Εκκλησία καθιέρωσε την ημέρα αυτή (25 Δεκεμβρίου) ωςΠρωτοχρονιά.Αυτό το γνώριζε και ο άγνωστος Έλληνας συνθέτης του «Αγερμού των Χριστουγέννων»(τα γνωστά Κάλαντα) αφού η Ελλάδα τότε υπαγόταν εκκλησιαστικά στη Ρώμη: «Χριστούγεννα. Πρωτούγεννα. Πρώτη γιορτή του χρόνου....»

  -   Αλλά για ποιο λόγο ο πάπας Ιούλιος καθιέρωσε την γιορτή των Χριστουγέννων;
  -   Ποια σημαντική ειδωλολατρική γιορτή αντικατέστησαν τα Χριστούγεννα;

Γ.      22α ΜΕΧΡΙ 25η ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ: ΗΛΙΑΚΕΣ ΛΑΤΡΕΙΕΣ ΣΤΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ          
Από τους Ελληνιστικούς Χρόνους ήταν γνωστή μία γιορτή άγνωστης προέλευσης, το «Τριέσπερον» που είχε σχέση με το «χειμερινό ηλιοστάσιο» (22-24 Δεκεμβρίου). Σύμφωνα με τα ελληνικά έθιμα η γιορτή περιείχε «λιτανείες», χορούς και συμπόσια. Αργότερα οι Ρωμαίοι επέβαλαν δικό τους τρόπο εορτασμού προσθέτοντας και ρωμαϊκά έθιμα. Τέλος ο αυτοκράτωρ Αυρηλιανός το 274 (ένα χρόνο πριν τη δολοφονία του) θέλησε να ενώσει όλους τους λαούς με μία κεντρική διοίκηση και μία θρησκεία, Έτσι, στις 25 Δεκεμβρίου του 274 εορτάστηκε η «ημέρα της Γέννησης του Ανίκητου Ήλιου» (του ήλιου που δεν θα νικηθεί ποτέ από τα σύννεφα ή από το βαρύ χειμώνα). Ήταν μια λατρεία που ένωνε το ελληνικό «τριέσπερο» με την αιγυπτιακή εορτή «Γέννηση του Όσιρη» και την περσική τριήμερη εορτή «Γέννηση του Μίθρα.»). Οι επίσημες λατρευτικές εκδηλώσεις έγιναν σε έναν καινούργιο ναό  που άνοιξε στη Ρώμη «προς τιμήν της Dies Natalis Solis Invicti -  Ημέρα Γέννησης του Ανίκητου Ήλιου».   

Από την ημέρα εκείνη ακόμη  και στα ρωμαϊκά νομίσματα υπάρχει η επιγραφή «Ήλιος, ο Κύριος της Αυτοκρατορίας των Ρωμαίων» ενώ από την άλλη όψη ο αυτοκράτωρ ως υιός του θεού ήλιου έφερε κορώνα με ακτίνες – μέγιστος αρχιερέας, απεσταλμένος για να φέρει την ειρήνη. (Ο τύπος αυτός έμεινε για πολλούς αιώνες. Ο Κωνσταντίνος Α΄ και ο Ιουστινιανός Α΄ εμφανίζονται και αυτοί στα νομίσματα με τα σύμβολα του θεού ήλιου).  

Το πρώτο επίσημο κείμενο που αναγγέλλει την κατάργηση της λατρείας του Ανίκητου Ήλιου είναι το Ρωμαϊκό «Καλεντάρι των Φιλοκαλίων» του 354 μ.Χ. γραμμένο στη Λατινική Γλώσσα που διορθώνει τη φράση «Ημέρα γέννησης του Ανίκητου Ήλιου» με τη φράση «Ο γεννηθείς Χριστός εν Βηθλεέμ της Ιουδαίας».    


Δ.      ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ ΚΑΤΑΡΓΟΥΝ ΤΗ ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΗΛΙΟΥ      

Η Εκκλησία από πολύ νωρίς είδε ότι οι λατρείες του ηλίου στη Μεσόγειο την απειλούσαν και έπρεπε να καταπολεμηθούν άμεσα. Γι αυτό το σύνολο των εκκλησιαστικών συγγραφέων μιλούν με σκληρά λόγια εναντίον της λατρείας του ηλίου. Τέλος, ο Άγιος Αυγουστίνος (354-403 μ.Χ.) κλείνει τον κύκλο των σκληρών λόγων με την πληροφορία: «Τα γενέθλια του Ηλίου της Δικαιοσύνης (του Ιησού Χριστού) πήραν τη θέση της παγανιστικής (ειδωλολατρικής) γιορτής των γενεθλίων του Ανίκητου Ηλίου».

Με τον ίδιο τρόπο σιγά – σιγά αντικαταστάθηκαν και άλλες ειδωλολατρικές γιορτές με αντίστοιχες χριστιανικές.        

Με ένα νόμο του 529 μ.Χ. καθιερώθηκε γενική αργία ενώ στην «Βασίλειον Τάξιν» του Κωνσταντίνου Ζ΄ Πορφυρογέννητου περιγράφεται ένα περίπλοκο τελετουργικό για τις εορτές των Χριστουγέννων που θυμίζουν πολύ τις αρχαίες τελετές των Περσών και των Ρωμαίων προς τιμήν του Ήλιου. Στην Αγιά Σοφιά Κωνσταντινουπόλεως μάλιστα τον 10ο και 11ο αιώνα γινόταν αναπαράσταση της «Γέννησης του Χριστού» με τη συμμετοχή επαγγελματιών ηθοποιών.         

Μεγάλοι υμνογράφοι και μεγάλοι ζωγράφοι κλήθηκαν να γράψουν ωραίους ύμνους και να ζωγραφίσουν πίνακες και ψηφιδωτά για τις εορτές του «δωδεκαημέρου». Οι περισσότεροι από αυτούς τους ύμνους θυμίζουν  στους πιστούς πια είναι η σημασία της εορτής και ποιες αρχαίες λατρείες κατήργησε:    
































1.


ΑΠΟ ΤΗΝ ΥΜΝΟΓΡΑΦΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ:
 
                     α.      ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ

                Καλούνται οι Πέρσες που πιστεύουν στον ήλιο και στα άστρα
                να λατρέψουν τον «Ήλιο της Δικαιοσύνης»












TO KEIMENO


Η ΑΠΟΔΟΣΗ

«Η Γέννησίς σου Χριστέ οΘεός ημώνΜε τη Γέννησή σου Χριστέ - που είσαι ο Θεός μας
ανέτειλε τω κόσμω το φως το της γνώσεως.οι άνθρωποι φωτίστηκαν με τη Γνώση
 Εν αυτή γαρ οι τοις άστροις λατρεύοντες   Όσοι πίστευαν στα άστρα   [οι Πέρσες]
υπό αστέρος εδιδάσκοντο σε προσκυνείν  από ένα αστέρι διδάχτηκαν να προσκυνούν εσένα
τον «Ήλιον της Δικαιοσύνης»τον «Ήλιον της Δικαιοσύνης»
και σε γινώσκεις "εξ ύψους Ανατολήν " ……. »και να πάρουν φώτηση που έρχεται από τον ίδιο τον Θεό



                    β.     ΤΡΟΠΑΡΙΟ ΤΟΥ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ

                οι «Μάγοι» (Πέρσες Επιστήμονες) αναγνωρίζουν το Χριστό











TO KEIMENO


Η ΑΠΟΔΟΣΗ

«Ανέτειλας Χριστέ εκ Παρθένου     Σαν Ήλιος ανέτειλες Χριστέ από την Θεοτόκο
Νοητέ Ήλιε της Δικαιοσύνης.  Νοητέ Ήλιε της Δικαιοσύνης
Και Αστήρ Σε υπέδειξεΚαι σε υπέδειξε σε μας τους ανθρώπους ένα άστρο
εν σπηλαίω χωρούμενον τον αχώρητον να γεννιέσαι σ' ένα σπήλαιο
Μάγους οδηγήσας εις προσκύνυσίν σου… »οδηγόντας Ανατολίτες επιστήμονες να σε προσκυνήσουν




2

Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΙΚΟΝΑ
(ΑΠΟ ΤΟ ΜΙΘΡΑ ΣΤΟ ΜΕΓΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΧΡΙΣΤΟ)
 
                 






Είναι γνωστό ότι οι Πέρσες τιμούσαν τον Μίθρα (τον Θεό Ήλιο) σε σκοτεινά σπήλαια και τελούσαν «Μυστήρια» που εξηγούσαν στους «μυημένους» τις ιδιότητες του ήλιου. Οι Νωπογραφίες σε σπήλαια περιγράφουν τη γέννηση του Μίθρα.






Ο Μίθρας στη σπηλι|ά.
Νωπογραφία 3ου αι.










Στους Ελληνιστικούς χρόνους οι ζωγράφοι με την τεχνική της "Γέννησης του Μίθρα" εικόνισαν τη γέννηση του Μ. Αλεξάνδρου.








Γέννηση του Μ. Αλεξάνδρου
Μοσείο Βηριττού










Η Χριστιανική Λατρεία διατήρησε όλα τα σύμβολα της λατρείας του Μίθρα αλλάζοντας τη σημασία τους. Έτσι ο Χριστός αντί σε «στάβλο» εικονίζεται να γεννάται σε«σπήλαιο».








Γέννηση του Χριστού
Ντούτσιο ντι Μπονισένια (1311)
Μουσείο Τέχνης Βερολίνο





3

ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΣΥΜΒΟΛΑ ΠΟΥ ΘΥΜΙΖΟΥΝ ΜΙΘΡΑΪΚΗ ΛΑΤΡΕΙΑ:
 
   α.    Ο Στάβλος μετατρέπεται σε σπήλαιο (και στους ύμνους της εκκλησίας και στις εικόνες).
 
    β.   Πρώτη  ημέρα της Εβδομάδος (Ημέρα του Ηλίου - sunday


  γ     Αυτοκράτωρ Κωνσταντίνος Α΄καθιέρωσε Αργία Κυριακής για   να μετέχουν οι Χριστιανοί της Θ. Λειτουργίας.  





Γιώργος Ιωαννίδης                      



















































Ετικέτες ,