30 Αυγούστου 2016

ΚΟΡΕΣΤΕΙΑ 2016 με Πλιάτσικα, Φάμελο και Δρογώση



Ο Δήμος Καστοριάς στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Πολιτιστικό
καλοκαίρι 2016» πραγματοποιεί μουσική βραδιά στα πλινθόκτιστα του Άνω Κρανιώνα
Κορεστείων , το Σάββατο 3 Σεπτεμβρίου & ώρα 21:00.




Μέσα από το συγκεκριμένο πολιτιστικό θεσμό και τον
ιδιαίτερο οικισμό του έγχρωμου ακατοίκητου πλίνθου, το κοινό θα έχει την
ευκαιρία να απολαύσει το “Rock Δυτικής Όχθης” με τον Φίλιππο Πλιάτσικα και
special guest τον Μανώλη Φάμελο και τον Στάθη Δρογώση.




«Με αφορμή την κυκλοφορία του δίσκου "Ενας
ολοκαίνουργιος κόσμος" που είναι φόρος τιμής στον ήχο που είχα πάντα μέσα
μου από μικρός, κάνω μια αναδρομή στα χρόνια από το 1987¨». Με αυτά τα λόγια ο
Φίλιππος Πλιάτσικας μας υπόσχεται μουσικές εξαίσιες μέσα σ’ ένα εξαιρετικής
ομορφιάς τοπίο, όπου ο χρόνος έχει σταματήσει στο παρελθόν δημιουργώντας ένα
παιχνίδι εικόνων και αισθήσεων.




Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.







Ετικέτες , , ,

27 Αυγούστου 2016

Η συγκλονιστική ιστορία του Αγίου Φανουρίου. Έζησε σαν πιστός υπέφερε σαν επαναστάτης



Ο Άγιος Φανούριος είναι αναμφίβολα
μια άγια, σημαντική νεανική μορφή, που ξεχωρίζει με τον δικό του τρόπο ανάμεσα
στους άλλους Αγίους της χριστιανοσύνης, γιατί δεν τιμάται απλώς σε μια μόνον
ημε­ρομηνία, αλλά η πίστη των χριστιανών κά­νει συχνά τη γνωστή φανουρόπιτα.



Ο Άγιος Φανούριος, που έζησε στα Ρω­μαϊκά χρόνια, συγκρούσθηκε
τότε θαρρετά με τον κόσμο της ειδωλολατρίας, γιατί το χριστιανικό πνεύμα του
θεανθρώπου, δεν του επέτρεπε ν’ αρνηθεί τις αναμφισβήτη­τα ενάρετες αρχές του.
Έτσι τα 12 μαρτύ­ρια που υπόφερε ο Άγιος, αποτελούν για μας ένα δυνατό κίνητρο
για αντοχή και προ­σκόλληση στις ηθικές αξίες του χριστιανι­σμού, για να βγούμε
νικητές από ένα αδιά­κοπο αγώνα, ενάντια στην απιστία και αδικία της εποχής
μας. Ο Άγιος μας δίδαξε με την πραγματική θυσία του, πως εμείς τώ­ρα δεν
παλεύουμε βέβαια με στρατοκράτες Ρωμαίους και απαίσιους Αγαρηνούς, αλλά έχομε
ν’ αντιμετωπίσουμε τις πιο έντεχνα στημένες παγίδες του υλισμού και αθεϊσμού,
που προσπαθούν μαζικά να σαρώσουν τις τάξεις των χριστιανών.


Ο Άγιος Φανούριος ακόμα μας δίδαξε, πως το στεφάνι της ενάρετης
ζωής δεν κερ­δίζεται εύκολα, αλλά μόνον με συνεχείς δο­κιμασίες, με θάρρος,
υπομονή και αντοχή. Επομένως σαν αληθινοί αγωνιστές της πί­στεως ας μιμηθούμε
την υποδειγματική και άμεμπτη ζωή του Αγίου, για να καταξιωθούμε κάποτε κι
εμείς να τιμήσουμε το χρι­στιανικό όνομα που φέρουμε, όπως κι αυ­τός επάξια το
τίμησε.


Ο Άγιος Φανούριος


1. Γενικά για τη ζωή του


Για την καταγωγή και τη ζωή του Αγίου Φανουρίου δεν υπάρχει
τίποτε συγκε­κριμένο, επειδή όλα τα στοιχεία της ζωής του χάθηκαν σε καιρούς
ανωμαλίας.


Τα μόνα στοιχεία που έχομε αναφορικά με τον Άγιο είναι η εύρεση
της εικόνας του, γύ­ρω στα 1500 μ.Χ., σύμφωνα με τα συναξά­ρια, ή κατ’ άλλους
γύρω στα 1355-1369 μ.Χ. Άλλοι υποστηρίζουν πως η εικόνα του Αγίου βρέθηκε στη
Ρόδο και άλλοι στην Κύ­προ.


2. Η εύρεση της εικόνας


Επιστρέφομε στο παρελθόν, όταν οι Αγαρηνοί εξουσίαζαν τη Ρόδο
και απο­φάσισαν να ξαναχτίσουν τα τείχη της πόλης, που βάρβαρα κατέστρεψαν και
κατεδάφισαν στον πόλεμο λίγα χρόνια πριν.


Άρχισαν λοιπόν να στέλλουν εργάτες έξω απ’ το νότιο μέρος του
φρουρίου και να μαζεύουν πέτρες απ’ τα μισογκρεμισμένα σπί­τια των κατοίκων,
για να ξαναφτιάξουν τα νέα και ισχυρά τείχη της πόλης τους. Ξαφ­νικά μέσα στα
χαλάσματα βρήκαν μια ωραιό­τατη, αλλά μισοχαλασμένη στη μια πλευρά εκκλησία κι
εκεί μέσα βρήκαν ένα σωρό ει­κόνες, που απ’ την πολυκαιρία δεν ξεχώρι­ζαν τις
μορφές των Αγίων καθώς και τα γράμματα, που είχανε επάνω τους.


Μια μόνο καταπληκτική εικόνα ξεχώριζε απ’ όλες, που ο χρόνος δεν
την άγγιξε και παρίστανε ένα νέο ντυμένο σαν στρατιώτης. Ο Μητροπολίτης της
Ρόδου Νείλος έτρεξε αμέσως επί τόπου και διάβασε καθαρά το όνομα του Αγίου, που
λεγόταν Φανούριος. Συγκινημένος ο Σεβασμιώτατος, για τη φανέρωση του Αγίου,
παρατήρησε, πως ήταν ντυμένος σαν Ρωμαίος στρατιωτικός, κρα­τώντας στο αριστερό
χέρι του ένα σταυρό και στο δεξιό μια αναμμένη λαμπάδα. Ο α­γιογράφος ακόμα
ολόγυρα της εικόνας ζω­γράφισε σε δώδεκα παραστάσεις τα μαρτύ­ρια, που υπόφερε
ο Άγιος και, που εξιστορούν ολοφάνερα την όλη ζωή του.


Οι παραστάσεις αυτές είναι οι ακόλουθες:


Α΄. Ο Άγιος παρουσιάζεται όρθιος μπρο­στά στο Ρωμαίο ανακριτή
του και φαίνεται ν’ απολογείται με θάρρος και να υπερασπί­ζει την χριστιανική
πίστη του.


Β΄. Οι στρατιώτες εδώ επεμβαίνουν και χτυ­πούν με πέτρες στο
κεφάλι και στο στόμα τον Φανούριο, για ν’ αναγκασθεί να υποκύ­ψει και ν’
αρνηθεί τον Κύριο.


Γ΄. Οι στρατιώτες έχουν εξαγριωθεί πια απ’ την επιμονή του
Φανουρίου, γι’ αυτό τον έριξαν κάτω και τον χτυπούν τώρα άγρια με ξύλα και
ρόπαλα, για να κάμψουν το ακμαίο ηθικό του.


Δ΄. Ο Φανούριος είναι στη φυλακή κι εκεί βασανίζεται με
αποτρόπαιο τρόπο. Φαίνε­ται εντελώς γυμνός κι οι στρατιώτες ολόγυ­ρα του
ξεσχίζουν τις σάρκες του με αιχμη­ρά σιδερένια εργαλεία. Ο Άγιος υπομένει
αγόγγυστα το τρομερό μαρτύριό του.


Ε΄. Ο Φανούριος βρίσκεται και πάλι στη φυ­λακή και προσεύχεται
στον θεό, για να τον ενισχύσει ν’ αντέξει μέχρι τέλους τα βασανι­στήρια.


ΣΤ΄. Ο Άγιος παρουσιάζεται και πάλιν μπροστά στον Ρωμαίο
ανακριτή για ν’ απο­λογηθεί για τη στάση του. Απ’ την ατάρα­χη έκφραση του
προσώπου του φαίνεται, πως ούτε τα βασανιστήρια που υπόφερε, ούτε οι
μελλοντικές απειλές του τυράννου του εκλόνισαν την πίστη και έτσι απτόητος
περιμένει ακόμη χειρότερα μαρτύρια.


Ζ΄. Οι δήμιοι του Φανουρίου με μανία και σκληρότητα καίουν με
αναμμένες λαμπάδες το ολόγυμνο σώμα του, που φαίνεται έτσι η ανυπέρβλητη θυσία
του για τον Εσταυ­ρωμένο. Ο Άγιος νικά και πάλιν με την α­δάμαστη θέληση και
καρτερία του στον Κύ­ριο.


Η΄. Εδώ οι άγριοι βασανιστές του χρησιμο­ποιούν και μηχανικά
μέσα για να φθάσουν στο κορύφωμα του μαρτυρίου του. Έχουν δέσει τον Άγιο πάνω
σ’ ένα μάγκανο κι αυ­τό σαν περιστρέφεται, του συντρίβει τα κόκκαλα. Υποφέρει
εκείνος αγόγγυστα αλλά στο ωραίο πρόσωπό του είναι ζωγραφισμέ­νη ανέκφραστη αγαλλίαση,
γιατί υποφέρει για χάρη του Κυρίου.


Θ΄. Ο Φανούριος ρίπτεται σ’ ένα λάκκο, για να γίνει βορά άγριων
θηρίων κι οι δήμιοί του από πάνω παρακολουθούν να δούνε το τέ­λος του. Τα θηρία
όμως έχουν κυριολεκτι­κά εξημερωθεί απ’ τη χάρη του Θεού, γι’ αυ­τό τον
περιτριγυρίζουν ήσυχα σαν αρνάκια και απολαμβάνουν θαυμάσια τη συντροφιά του.


Ι΄. Οι δήμιοί του δεν ικανοποιούνται απ’ το προηγούμενο
αποτέλεσμα κι έτσι τον βγάζουν απ’ τον λάκκο και τον καταπλακώνουν μ’ ένα
μεγάλο λίθο, βέβαιοι πια πως θα τον αποτελειώσουν. Τίποτε όμως δεν πετυχαίνουνε
κι αυτή τη φορά.


ΙΑ΄. Η σκηνή παρουσιάζει τον Άγιο μπρο­στά σε βωμό, όπου οι
δήμιοί του τον προτρέπουν να θυσιάσει, βάζοντας στις παλά­μες του αναμμένα
κάρβουνα. Ο Φανούριος βγαίνει και απ’ αυτή τη δοκιμασία νικητής και αυτό
διακρίνεται από ένα διάβολο, που έχει τη μορφή δράκου, που πετά στον αέ­ρα και
κλαίει για την αποτυχία του.


ΙΒ΄. Η τελευταία σκηνή είναι το τέλος του μαρτυρίου του, με τον
Φανούριο ριγμένο σ’ ένα μεγάλο καμίνι να στέκεται όρθιος πάνω σ’ ένα σκαμνί και
να τον περιζώνουν φλό­γες και καπνοί. Ο Άγιος φαίνεται να προ­σεύχεται αδιάκοπα
στον Θεό, χωρίς να εκ­φράζει κανένα παράπονο ή γογγυσμό κι έ­τσι άκαμπτος κι
ανυποχώρητος πέταξε στα ουράνια, γεμάτος ικανοποίηση για όσα βά­σανα υπόφερε
για χάρη του Κυρίου.


3. Το χτίσιμο του ναού


Ο Μητροπολίτης τότε του νησιού, ο Νεί­λος, όταν μελέτησε
επισταμένα την ει­κόνα που βρέθηκε, αποφάνθηκε, πως ο Φα­νούριος ήταν ένας απ’
τους σπουδαιότε­ρους μεγαλομάρτυρες της Πίστεώς μας. Α­μέσως έστειλε
αντιπροσωπεία στον ηγεμό­να του νησιού και τον παρακαλούσε να του δώσει άδεια
για ν’ ανακαινίσει την εκκλησία. Όταν όμως ο ηγεμόνας αρνήθηκε, τότε ο
Μητροπολίτης μετέβη ο ίδιος προσωπικά στην Κωνσταντινούπολη και κατόρθωσε να
εξασφαλίσει απ’ τον Σουλτάνο την άδεια που ζητούσε. Επέστρεψε σύντομα στη Ρό­δο
κι αναστήλωσε το ναό ακριβώς στην πα­λιά θέση του, έξω από τα τείχη του. Ο να­ός
σώζεται ως τα σήμερα και αποτελεί από τότε ιερό προσκύνημα όλων των Χριστια­νών.


4. Στοιχεία απ’ την εύρεση της εικόνας


Βλέποντας την εικόνα του Αγίου Φανου­ρίου που βρέθηκε στη Ρόδο,
εξάγουμε πολλά αξιόλογα στοιχεία που είναι τα ακό­λουθα:


1. Σαν διαβάσουμε στην εικόνα το όνομα του Αγίου συμπεραίνομε
αμέσως, πως εί­ναι ελληνικής καταγωγής.

2. Επίσης συμπεραίνομε πως οι γονείς του ήταν πολύ ευσεβείς, για να του δώσουν
ένα τόσο χριστιανικό όνομα.

3. Ο νέος αυτός ακόμα θα ήταν πολύ μορ­φωμένος για να γίνει στρατιωτικός.

4. Υπολογίζουμε ακόμα πως τα μαρτύρια του Αγίου Φανουρίου έγιναν τον β’ και γ’
αιώνα, όταν οι διωγμοί των χριστιανών βρί­σκονταν στο αποκορύφωμά τους.

5. Ο Φανούριος ολοφάνερα αποδεικνύε­ται πως ήταν Μεγαλομάρτυρας απ’ τα πολ­λά
και φοβερά μαρτύρια που υπέφερε.

6. Βεβαιωνόμαστε επίσης πως ετιμάτο απ’ τους πιστούς χριστιανούς απ’ τα χρόνια
του μαρτυρίου του σε χριστιανικούς ναούς, για να βρεθεί μάλιστα ένας τέτοιος
ναός και στη Ρόδο.

7. Απ’ την απεικόνιση του Αγίου φαίνεται πως ο Φανούριος μαρτύρησε σε νεαρά

ηλικία.


5. Θαύματα του Αγίου


Ο Άγιος Φανούριος έκανε αρκετά θαύ­ματα στους πιστούς που
επικαλούνται το όνομά του κι ένα απ’ αυτά είναι το ακό­λουθο:


Σε μια περίοδο της ιστορικής ζωής της η Κρήτη ήταν υποδουλωμένη
στους Λατίνους (1204 – 1669 μ.Χ.), που είχαν δικό τους Αρ­χιεπίσκοπο και γι’
αυτό προσπαθούσαν με κάθε τρόπο να παρασύρουν τους κατοίκους του νησιού στον
Καθολικισμό (Παπισμό).


Έτσι οι Λατίνοι πήρανε σαν καταπιεστι­κό μέτρο ενάντια στην
Ορθοδοξία να μην επιτρέπουν να χειροτονούνται ιερείς στην Κρήτη, οπότε οι
Κρητικοί αναγκάζονταν να μεταβαίνουν στο νησί Τσιρίγο (Κύθηρα) για να
χειροτονηθούν ιερείς από Ορθόδοξο Αρχιερέα, που έδρευε εκεί.


Κάποια εποχή λοιπόν ξεκίνησαν απ’ την Κρήτη τρεις διάκονοι για
το Τσιρίγο κι αφού χειροτονήθησαν εκεί ιερείς, επέστρεφαν τρι­σευτυχισμένοι στο
πολύπαθο τότε απ’ τη σκλαβιά νησί τους. Κατά κακή τους τύχη Αγαρηνοί πειρατές
τους συνέλαβαν στο πέ­λαγος, τους μετέφεραν στη Ρόδο, όπου τους πώλησαν σε
τρεις διαφορετικούς Αγαρηνούς αφέντες.


Η θέση των τριών ιερέων ήταν αξιοθρή­νητη κι όμως μια γλυκειά
προσμονή ήλθε να γλυκάνει το πικρό παράπονό τους. Μάθα­νε πως στη Ρόδο ο Άγιος Φανούριος
θαυματουργούσε και σ’ αυτόν στήριξαν τις ελ­πίδες τους κι ολοένα προσεύχονταν
και τον επικαλούνταν ο καθένας τους ξεχωριστά, για να τους λυτρώσει απ’ την
σκληρή αιχ­μαλωσία στους μιαρούς Αγαρηνούς.


Ζήτησε, λοιπόν, ο κάθε ιερέας, χωρίς να συνεννοηθούν μεταξύ
τους, απ’ τον αφέν­τη του, να του δώσει άδεια να μεταβεί στην εκκλησία για να
προσκυνήσει την εικόνα του Αγίου Φανουρίου. Πήρανε κι οι τρεις τους μ’ ευκολία
την άδεια, προσκύνησαν μ’ ευ­λάβεια την εικόνα του Αγίου βρέχοντας τη γη με τα
δάκρυά τους γονατιστοί σαν προ­σεύχονταν και με όλη τη δύναμη της ψυχής τους
παρακαλούσαν τον Άγιο Φανούριο να μεσολαβήσει για να γλυτώσουν πια απ’ τα χέρια
των Αγαρηνών.


Αφού οι ιερείς αναχώρησαν, ανακουφι­σμένοι απ’ τον πόνο τους, ο
Άγιος Φανού­ριος παρουσιάστηκε τη νύχτα και στους τρεις αφέντες τους και τους
διέταξε να ελευ­θερώσουν τους σκλάβους ιερείς τους, δια­φορετικά θα τους
τιμωρούσε σκληρά. Οι Αγαρηνοί όμως άρχοντες θεώρησαν την επέμ­βαση του Αγίου
σαν κάποια μαγεία, γι’ αυ­τό αλυσόδεσαν τους σκλάβους τους κι άρ­χισαν να τους
βασανίζουν με χειρότερο τρό­πο.


Την άλλη όμως νύχτα ο Άγιος Φανούριος επέμβηκε πιο
αποτελεσματικά, έλυσε τους τρεις ιερείς απ’ τα δεσμά τους και τους υ­ποσχέθηκε,
πως θα τους ελευθέρωνε από τους Αγαρηνούς την άλλη μέρα. Φανερώ­θηκε και πάλι
στους Αγαρηνούς και τους απείλησε αυτή τη φορά, πως αν δεν ελευθέρωναν το πρωί
τους ιερείς, θα μεταχειρι­ζότανε σκληρά μέτρα γι’ αυτούς.


Το άλλο πρωί οι Αγαρηνοί αισθάνθησαν την τιμωρία, γιατί έχασαν
όλοι το φως τους και το κορμί τους έμεινε παράλυτο. Έτσι αναγκάσθησαν τότε να
συμβουλευτούν τους συγγενείς τους, για να συζητήσουν το κα­κό που τους βρήκε.
Όλοι δε οι άρχοντες α­ποφάσισαν να καλέσουν τους τρεις ιερείς, μήπως μπορούσαν
να τους βοηθήσουν. Οι ιερείς την μόνη απάντηση που έδωσαν ήταν, πως αυτοί θα
παρακαλούσαν τον Θεό τους κι Εκείνος θα αποφάσιζε.


Την τρίτη νύχτα παρουσιάστηκε πάλι ο Άγιος Φανούριος στους
Αγαρηνούς και τους ανακοίνωσε πως αν δεν έστελναν οι τρεις άρχοντες γραπτώς στο
ναό του τη συγκατάθεση τους για την απελευθέρωση των ιερέων, δεν θα ξανάβρισκαν
πια την υ­γεία τους. Οι Αγαρηνοί τότε θέλοντας και μη έγραψαν το γράμμα που
ζήτησε ο Άγιος Φανούριος και δήλωναν απερίφραστα, πως παραχωρούσαν, στους τρεις
ιερείς την ελευ­θερία τους. Αυτές οι δηλώσεις τους κατατέ­θηκαν στον ιερό ναό του
Αγίου.


Πριν ακόμα επιστρέψει η αντιπροσωπεία των Αγαρηνών απ’ το ναό,
οι τυφλοί και παράλυτοι άπιστοι έγιναν εντελώς καλά με το θέλημα του Αγίου. Οι
πλούσιοι Αγαρηνοί έδωσαν στους τρεις ιερείς όλα τα έξοδα του ταξιδιού τους κι
αυτοί πριν αναχωρή­σουν κατέφυγαν στην εκκλησία, και αφού ευχαρίστησαν τον Άγιο
για την απελευθέ­ρωσή τους, αντέγραψαν πιστά την εικόνα του Αγίου Φανουρίου και
την πήραν στην Κρήτη, όπου την τιμούσαν κάθε χρόνο με δοξολογίες και λιτανείες.


6. Η πίτα του Αγίου Φανουρίου


Η μεγάλη τιμή που τρέφουν οι χριστιανοί στον Άγιο Φανούριο,
έγινε αιτία να δημιουργηθεί στο λαό το παραδοσιακό έθι­μο της πίτας του Αγίου ή
καλύτερα της φανουρόπιτας.


Η πίτα συνήθως είναι μικρή και στρογ­γυλή και γίνεται από καθαρό
αλεύρι, ζάχα­ρη, κανέλλα, λάδι κι αφού όλα αυτά τα υλι­κά ανακατευθούν,
ζυμώνονται, μπαίνουν σε στρογγυλή φόρμα και η πίττα ψήνεται σε μέτρια
θερμοκρασία στο φούρνο.


Η πίτα γίνεται για να φανερώσει ο Ά­γιος σε κάποιον ένα χαμένο
αντικείμενο, κά­ποια δουλειά αν ένας είναι άνεργος, κάποια χαμένη υπόθεση, την
υγειά σε κάποιο άρ­ρωστο και άλλα παρόμοια.


Η Εκκλησία μας γιορτάζει τη μνήμη του στις 27 Αυγούστου.


ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ

Ήχος δ΄. Βασίλειον διάδημα


Ουράνιον εφύμνιον εν γη τελείται λαμπρώς, επίγειον πανήγυριν νυν
εορτάζει φαιδρώς Αγγέλων πολίτευμα, άνωθεν υμνωδίαις, ευφημούσι τους άθλους,
κάτωθεν Εκκλησία την ουράνιον δόξαν. ην εύρες πόνοις και άθλοις τοις σοις,
Φανούριε ένδοξε.


ΚΟΝΤΑΚΙΟΝ

Ήχος γ΄. Η Παρθένος σήμερον


Ιερείς διέσωσας αιχμαλωσίας αθέου και δεσμά συνέθλασας δυνάμει
Θεία, Θεόφρον, ήσχυνας τυράννων θράση γενναιοφρόνως, ηύφρανας Αγγέλων τάξεις
Μεγαλομάρτυς, δια τούτο σε τιμώμεν, θείε οπλίτα, Φανούριε ένδοξε.


ΜΕΓΑΛΥΝΑΡΙΟΝ




Τους ασπαζομένους την σην σεπτήν εικόνα εν πίστει και αιτούντας
σην αρωγήν, Μάρτυς, κληρονόμους της Θείας Βασιλείας, Φανούριε, λιταίς σου
πάντας ανάδειξον.






Ετικέτες , ,

25 Αυγούστου 2016

Ελονοσία: Αυτά είναι τα συμπτώματα που πρέπει να προσέχετε – Πώς μεταδίδεται




Η ελονοσία προκαλείται από ένα παράσιτο,
που μεταδίδεται από το τσίμπημα μολυσμένων κουνουπιών.



Η ελονοσία προκαλεί επαναλαμβανόμενες κρίσεις με ρίγη και πυρετό.
Υπολογίζεται ότι η συγκεκριμένη ασθένεια “ευθύνεται” για τον θάνατο περίπου
660.000 ανθρώπων κάθε χρόνο παγκοσμίως.


Ενώ είναι συχνή σε εύκρατα κλίματα, η ελονοσία εξακολουθεί να είναι διαδεδομένη και σε τροπικές και
υποτροπικές χώρες. Εδώ και χρόνια υπάρχει μια συντονισμένη προσπάθεια από
διεθνείς οργανισμούς υγείας για την μείωση της συχνότητα εμφάνισης της
ελονοσίας με τη διανομή κουνουπιέρων σε ευαίσθητες περιοχές, για την προστασία
των ανθρώπων από τα
 τσιμπήματα των κουνουπιών καθώς κοιμούνται. Ταυτόχρονα, επιστήμονες σε όλο τον
κόσμο εργάζονται συστηματικά για την ανάπτυξη ενός εμβολίου για την πρόληψη της
ελονοσίας.


Αν ταξιδεύετε σε περιοχές όπου η ελονοσία είναι συχνή, πρέπει να λάβετε προληπτικά μέτρα από
πριν, αλλά και κατά τη διάρκεια και μετά το ταξίδι σας, για την ασφάλεια της
 υγείας σας. Πολλά παράσιτα της ελονοσίας παρουσιάζουν, πλέον,
ανοσία στα πιο κοινά φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τη θεραπεία της νόσου.


Ελονοσία: Αίτια


Η ελονοσία προκαλείται από έναν μικροσκοπικό παράσιτο
που μεταδίδεται συνήθως από τα τσιμπήματα κουνουπιών. Αλλά τα κουνούπια δεν
έχουν ελονοσία από μόνα τους. Απλά την μεταδίδουν από άνθρωπο σε άνθρωπο,
ξεκινώντας από ένα άτομο πού ήδη έχει ελονοσία.


Κύκλος μετάδοσης από τα κουνούπια


1.   Μη μολυσμένα κουνούπια. Ένα κουνούπι μολύνεται όταν τραφεί με το αίμα ατόμου που έχει ελονοσία.


2. Μετάδοση του παρασίτου. Εάν είστε το επόμενο άτομο που θα τσιμπήσει ένα κουνούπι, τότε μπορεί να
μεταδώσει τα παράσιτα της ελονοσίας σε σας.


3. Στο ήπαρ. Τα παράσιτα στην συνέχεια ταξιδεύουν στο συκώτι, όπου (κάποιοι τύποι)
μπορεί να παραμένουν ακόμα και για ένα έτος.


4. Στην κυκλοφορία του αίματος. Όταν τα παράσιτα “ωριμάσουν”, αφήνουν το συκώτι και μολύνουν τα ερυθρά
αιμοσφαίρια. Τότε είναι που οι άνθρωποι συνήθως αναπτύσσουν τα συμπτώματα της
ελονοσίας.


5. Στο επόμενο άτομο. Εάν ένα μη μολυσμένο κουνούπι σας τσιμπήσει σε αυτό το σημείο του κύκλου,
τότε θα μολυνθεί με τα παράσιτα της ελονοσίας σας και θα τα μεταδώσει στο
επόμενο άτομο που θα τσιμπήσει.


ελονοσία




Άλλοι τρόποι μετάδοσης


Επειδή τα παράσιτα της ελονοσίας επηρεάζουν τα
ερυθρά αιμοσφαίρια, οι άνθρωποι μπορούν επίσης να κολλήσουν την ασθένεια μέσω
της έκθεσης σε ήδη σε μολυσμένο αίμα, όπως:


  • Από την μητέρα στο έμβρυο

  • Μέσω μεταγγίσεων αίματος

  • Όταν χρησιμοποιούνται κοινές βελόνες για την
    ένεση φαρμάκων



Ελονοσία: Συμπτώματα


Μια λοίμωξη ελονοσίας γενικά χαρακτηρίζεται από
συνεχείς κρίσεις με τα ακόλουθα συμπτώματα:


  • Μέτριο έως σοβαρό ρίγος

  • Υψηλός πυρετός

  • Αυξημένη εφίδρωση



Άλλα συμπτώματα μπορεί να περιλαμβάνουν:


  • Πονοκέφαλο

  • Εμετό

  • Διάρροια






Ετικέτες ,

24 Αυγούστου 2016

Συγχαρητήρια του Δημάρχου Άργους Ορεστικού στους επιτυχόντες της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης



«Θερμά συγχαρητήρια στους
μαθητές και τις μαθήτριες που πέτυχαν τον στόχο τους και μετά από κόπους και
θυσίες ετών κατάφεραν να εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και να ξεκινήσουν
ένα νέο ταξίδι στη γνώση, τη δημιουργικότητα και την εξωστρέφεια.




Λάγκα


Ένα μεγάλο μπράβο αξίζει
και στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς που στάθηκαν αρωγοί στη δύσκολη
προσπάθεια των παιδιών, ενώ όσοι τυχόν δεν πέτυχαν το αποτέλεσμα το οποίο
επιθυμούσαν θα πρέπει πάντοτε να θυμούνται πως οι ευκαιρίες είναι πολλαπλές,
αρκεί να μην εγκαταλείπουν την προσπάθεια».




http://www.lagka.gr/2016/08/o.html


Ετικέτες , ,

Oι επιτυχόντες στον νομό Καστοριάς – Ονόματα και σχολές σε όλα τα Λύκεια



Όλοι οι επιτυχόντες στον νομό
Καστοριάς – Ονόματα και σχολές σε όλα τα Λύκεια


λάγκα







Δείτε τους εδώ 



Ετικέτες ,

17 Αυγούστου 2016

Στην τελική ευθεία οι εργασίες για την παράσταση της Παρασκευής στα Σπήλαια



Λάγκα


Οι τελευταίες λεπτομέρειες έχουν απομείνει από την προετοιμασία
της εκδήλωσης της Παρασκευής, όπου ο λαογραφικός όμιλος της κατεχόμενης Μόρφου
από την Κύπρο
, θα μας τιμήσει με την παρουσία του, με την παράσταση " στο
τρεχαντήρι της παράδοσης", στην όποια θα διασκεδάσουμε, αλλά και θα
γνωρίσουμε την παράδοση της μαρτυρικής Κύπρου, όπως επίσης και τα ίδια τα μέλη
του ομίλου.


Λάγκα



Την όμορφη παράσταση θα συνοδεύσει και το αυγουστιάτικο φεγγάρι πάνω από τα
καταπράσινα Σπήλαια. Μένει μόνο η παρουσία όλων εσάς, των καλών φίλων, για να
περάσουμε μια όμορφη βραδιά.


Ετικέτες , ,

15 Αυγούστου 2016

Eυχαριστήριο...



Λάγκα





Το Δ.Σ. του Συνδέσμου Λαγκιωτών «ο Άγιος Νικόλαος»


θέλει
να ευχαριστήσει θερμά





τον κ. Χρήστο Γεωργίου





για τη δωρεά προς τον Σύνδεσμο ενός
καζανιού για
τσιγαρίδες.





Η δωρεά έγινε στη μνήμη των γονιών του
Αλέξανδρου και Βασιλικής Γεωργίου.







Ευχαριστούμε θερμά


Ετικέτες , ,

14 Αυγούστου 2016

Τα έθιμα της Παναγίας



Η Κοίμηση της
Υπεραγίας Θεοτόκου
 αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες γιορτές της
Xριστιανοσύνης.


Λάγκα


Η
προετοιμασία των πιστών αρχίζει από την 1η Αυγούστου με τη νηστεία που διαρκεί
έως τον Δεκαπενταύγουστο,
αποτελώντας για τους Ορθόδοξους χριστιανούς το «Πάσχα του καλοκαιριού».


Στις 15
Αυγούστου χιλιάδες πιστών με την ψυχή γεμάτη ελπίδα και κατάνυξη προστρέχουν
στα αμέτρητα προσκυνήματα, όπου κυριαρχεί η λιτανεία των θαυματουργών εικόνων
της Παναγίας για να μαρτυρήσουν την πίστη τους στο πρόσωπό της. Η Παναγία, το
ιερότερο από τα πρόσωπα της Ορθοδοξίας, δοξάζεται σε κάθε γωνιά της Ελλάδας. Η
λατρεία που έχουν οι πιστοί στη «μητέρα» του Θεού και των ανθρώπων αποδεικνύεται
από τα πολλά ονόματα: Μεγαλόχαρη, Εκατονταπυλιανή, Φανερωμένη, Κοσμοσωτήρα,
Χοζοβιώτισσα, Εικοσιφοίνισσα, Βρεφοκρατούσα, Ελεούσα, Θαλασσινή, Γιάτρισσα,
Μυρτιδιώτισσα και πολλά ακόμη.


Και μπορεί
το επίκεντρο των εκδηλώσεων να είναι η Παναγία της Τήνου και η Παναγία Σουμελά,
όμως, σε κάθε γωνιά της χώρας υπάρχει και μια ξεχωριστή Παναγιά. Ιδού ένα μικρό
οδοιπορικό:


Η Παναγία
της Τήνου


Η εικόνα
της Παναγίας της Τήνου βρέθηκε στις 30 Ιανουαρίου του 1823, έπειτα από πολλές
προσπάθειες και «με την υπόδειξη της Παναγίας στη μοναχή Πελαγία», στην
ιστορική Μονή της «Κυράς των Αγγέλων», στο Κεχροβούνι.


Με Βασιλικό
Διάταγμα του 1836 καθιερώθηκε ο εορτασμός της Παναγίας στην Τήνο να είναι
οκταήμερος και να διαρκεί έως τα «εννιάμερα της Θεοτόκου», στις 23 Αυγούστου,
όπου μέσα σε ατμόσφαιρα συγκίνησης, κατάνυξης και σεβασμού, ψάλλονται ύμνοι και
εγκώμια, μπροστά στον επιτάφιο και την εικόνα. Ο δρόμος που οδηγεί από το
λιμάνι στο Ναό του Ευαγγελισμού, όπου βρέθηκε η εικόνα, είναι η μεγαλύτερη
απόδειξη της άρρηκτης σχέσης του ελληνισμού με την Ορθοδοξία.


Στην Τήνο
παράλληλα με την εορτασμό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, οι Έλληνες τιμούν κι
αυτούς που χάθηκαν, όταν οι Ιταλοί τορπίλισαν και βούλιαξαν το καταδρομικό
«Έλλη» μέσα στο λιμάνι του νησιού ανήμερα της Παναγιάς.


Παναγία
Σουμελά


Η Παναγία
Σουμελά αποτελεί το σύμβολο της ποντιακής πίστης, αν και η πρώτη ονομασία της
θαυματουργής εικόνας ήταν Αθηνιώτισσα.


Την εικόνα
της Παναγίας Σουμελά αγιογράφησε ο Ευαγγελιστής Λουκάς. Μετά τον θάνατό του τη
μετέφερε στην Αθήνα ο μαθητής του Ανανίας και τοποθετήθηκε σε περικαλλή ναό της
Θεοτόκου. Έτσι αρχικά ονομάστηκε ως Παναγία η Αθηνιώτισσα. Στο τέλος του 4ου
αιώνα (380-386 μ.Χ.), σύμφωνα με την παράδοση, η Παναγία η Αθηνιώτισσα
εμφανίστηκε ως όραμα στους μοναχούς Σωφρόνιο και Βαρνάβα, στη Αθήνα, και τους
κάλεσε στην εκκλησία. Εκεί είδαν την εικόνα να σηκώνεται από το προσκυνητάρι,
να βγαίνει από το παράθυρο και να πετάει προς τα ουράνια. Συγχρόνως, άκουσαν
την Θεοτόκο να λέει:


«Πηγαίνω
στην Ανατολή. Προπορεύομαι στο όρος Μελά. Ακολουθήστε με...». Οι μοναχοί την
ακολούθησαν και στο όρος Μελά, στον Πόντο, όπου στάθηκε, χτίστηκε μεγάλος Ναός
και Μονή. Έτσι η εικόνα πήρε την ονομασία Σουμελά από τη φράση «στου Μελά». Το
1922, μετά την Μικρασιατική καταστροφή, μοναχοί έθαψαν την εικόνα, μαζί με άλλα
κειμήλια. Με την ανταλλαγή, τα ιερά κειμήλια παραχωρήθηκαν και το 1931 τα
ξέθαψε και τα έφερε στην Ελλάδα, ο Αμβρόσιος ο Σουμελιώτης. Η εικόνα επανήλθε
στην Αθήνα και παρέμεινε στο Μουσείο έως το 1951. Τότε, το Σωματείο «Παναγία
Σουμελά» Θεσσαλονίκης πρότεινε την ανέγερση ναού στις πλαγιές του Βερμίου, στην
Καστανιά Βέροιας.


Η Παναγία
Σουμελά διοργανώνει στην Καστανιά Ημαθίας, την Τετάρτη και την Πέμπτη την 1601η
Πανηγυρική Γιορτή του 15 Αυγούστου, η οποία αποτελεί συνέχεια της
εθνικο-θρησκευτικής παράδοσης του Ελληνισμού στον Πόντο. Χιλιάδες προσκυνητές
καθώς και εκπρόσωποι Ομοσπονδιών και Ποντιακών Σωματείων από την Ελλάδα και το
εξωτερικό θα συμμετάσχουν στις ιερές ακολουθίες και τις πολιτιστικές
εκδηλώσεις.


Το πρωί της
Πέμπτης 15 Αυγούστου γίνεται το Πανηγυρικό Αρχιερατικό Συλλείτουργο
προεξάρχοντος Του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ.κ.
Παντελεήμονος, ενώ ακολουθεί η επίσημη λιτάνευση της Αγίας Εικόνας και κατάθεση
στεφάνου στην προτομή του Αλέξανδρου Υψηλάντη. Το μεσημέρι πραγματοποιούνται
καλλιτεχνικές εκδηλώσεις με τη συμμετοχή Ποντιακών Σωματείων.


Υπενθυμίζεται
πως το 2010, επαναλειτούργησε το ιστορικό μοναστήρι της Παναγίας Σουμελά, με
άδεια του τουρκικού Υπουργείου Πολιτισμού.


Η Παναγία
στο Μικρόκαστρο Κοζάνης


Ιδιαίτερος
είναι ο εορτασμός του Δεκαπενταύγουστου στο ιστορικό μοναστήρι της Παναγίας στο
Μικρόκαστρο, του δήμου Βοΐου.


Κάθε χρόνο
χιλιάδες πιστοί προσκυνούν την εικόνα της Παναγίας, που χρονολογείται από το
1603, ενώ εντύπωση προκαλεί η αναβίωση του εθίμου των προσκυνητών καβαλάρηδων
από τη Σιάτιστα. Το έθιμο των καβαλάρηδων προσκυνητών έρχεται από την
Τουρκοκρατία, όταν αποτελούσε ευκαιρία για τους σκλαβωμένους να δείξουν τη
λεβεντιά και τον πόθο τους για λευτεριά.


Παναγία της
Εκατονταπυλιανής


Ο Ναός της
Παναγίας της Εκατονταπυλιανής βρίσκεται στην Παροικιά, της Πάρου. Για το ναό
υπάρχουν δύο ονομασίες: «Καταπολιανή» και «Εκατονταπυλιανή».


Σύμφωνα με
την παράδοση, η Κατοπολιανή έχει 99 φανερές πόρτες, ενώ η εκατοστή είναι
κλειστή και δεν φαίνεται. Η πόρτα αυτή θα φανεί και θα ανοίξει, όταν οι Έλληνες
πάρουν την Πόλη. Πολλές παραδόσεις αναφέρονται στην ίδρυση της
Εκατονταπυλιανής. Η πρώτη πληροφορεί πως όταν η Αγία Ελένη μητέρα πήγαινε στην
Παλαιστίνη για να βρει τον Τίμιο Σταυρό, έφτασε στην Πάρο και προσευχήθηκε σ'
έναν μικρό ναό που βρισκόταν στη θέση της Εκατονταπυλιανής.


Κατά την
προσευχή της έκανε τάμα ότι αν βρει τον Τίμιο Σταυρό, θα χτίσει στη θέση αυτή
έναν μεγάλο ναό. Η προσευχή της εισακούστηκε. Βρήκε τον Τίμιο Σταυρό και,
πραγματοποιώντας το τάμα της, ανήγειρε τον μεγαλόπρεπο ναό της
Εκατονταπυλιανής. Μία δεύτερη παράδοση αναφέρει ότι το τάμα της Αγίας Ελένης
ολοκλήρωσε ο γιος της Άγιος Κωνσταντίνος, αυτοκράτορας του Βυζαντίου, καθώς η
ίδια δεν πρόλαβε.




Η
Χοζοβιώτισσα της Αμοργού


Στην
Αμοργό, πάνω σ' έναν γκρεμό 300 μέτρων δεσπόζει το ιστορικό μοναστήρι της
Παναγίας Χοζοβιώτισσας που τιμάται στις 15 Αυγούστου.


Χτίστηκε το
1088 μ.Χ. από το βυζαντινό αυτοκράτορα Αλέξιο Α' Κομνηνό σύμφωνα με επιγραφή
της Ι. Μονής. Για τον τρόπο άφιξης της εικόνας στην Αμοργό υπάρχουν δύο
παραδόσεις: Η πρώτη λέει ότι η εικόνα βρέθηκε μέσα σε μια βάρκα εκεί ακριβώς
που είναι χτισμένο το σημερινό μοναστήρι. Λέγεται ότι την εικόνα τοποθέτησε μια
ευσεβής κυρία μέσα σε βάρκα από την πόλη Χόζοβα της Παλαιστίνης και την άφησε
να ταξιδέψει μόνη της στη θάλασσα, για να γλιτώσει από τα χέρια των
εικονομάχων.


Η δεύτερη
εκδοχή αναφέρει πως τη θαυματουργική εικόνα έφεραν στην Αμοργό μοναχοί από το
μοναστήρι του Χοτζεβά της Παλαιστίνης, που βρίσκεται κοντά στην Ιεριχώ, οι
οποίοι έφυγαν λόγω των διωγμών από τους εικονομάχους. Περνώντας από την Κύπρο
οι μοναχοί έπεσαν πάνω σε ληστές που βεβήλωσαν, έσχισαν στα δύο και έριξαν στη
θάλασσα την εικόνα. Τα δύο τεμάχια ήρθαν με θαυματουργικό τρόπο κάτω από το
βράχο της Αμοργού κι ενώθηκαν μόνα τους χωρίς να διακρίνεται τίποτε.


Άλλοι λένε
ότι συγκολλήθηκαν από τους μοναχούς που συνέχισαν το ταξίδι τους, έφτασαν στην
Αμοργό και έχτισαν το μοναστήρι στον τόπο που τους υπέδειξε η Παναγία. Μάρτυρας
για τον τόπο αυτό ήταν η σμίλη, που για αιώνες βρισκόταν σφηνωμένη στο βράχο
και έπεσε το 1952.


Η «Οφιούσα»
της Κεφαλονιάς


Στη νότια
Κεφαλονιά, κοντά στο χωριό Μαρκόπουλο, βρίσκεται ο ναός της Κοιμήσεως. Εκεί από
τη γιορτή της Μεταμορφώσεως του Σωτήρα (6 Αυγούστου) εμφανίζονται μέσα και έξω
από τον ναό μικρά φίδια. Είναι τα λεγόμενα «φίδια της Παναγίας».


Στη θέση
αυτή, λέει η παράδοση, υπήρχε ένα παλιό μοναστήρι της Παναγιάς, μεγάλο και
πλούσιο. Όταν το μοναστήρι δέχτηκε επίθεση από πειρατές οι καλόγριες για να μην
πέσουν στα χέρια τους παρακάλεσαν την Παναγία να τις κάνει πουλιά, ή φίδια.
Έτσι, σαν φίδια, ιερά πλέον, γυρίζουν κάθε χρόνο στις αρχές του Αυγούστου και
όσο περνούν οι μέρες πληθαίνουν. Την παραμονή της Κοιμήσεως «πλημμυρίζουν» τον
ναό.


Σύμφωνα με
την παράδοση αν κάποια χρονιά τα φίδια δεν παρουσιασθούν, είναι κακό σημάδι.
Αυτό συνέβη το 1940 και το 1953, όταν το νησί δοκιμάστηκε από τους σεισμούς.


Παναγία
Αγιασώτισσα


Στην
ενδοχώρα της Λέσβου, στην Αγιάσο, ο Δεκαπενταύγουστος αποτελεί μία ξεχωριστή
εμπειρία για όλους. Η ομώνυμη εικόνα είναι έργο του Ευαγγελιστή Λουκά, πλασμένη
με κερί και μαστίχα.


Πολλοί από
τους προσκυνητές, με αφετηρία την πόλη της Μυτιλήνης, περπατούν 25 χιλιόμετρα
για να φθάσουν στον αυλόγυρο της εκκλησίας, όπου διανυκτερεύουν. Την ημέρα της
γιορτής της Παναγίας, ύστερα από τη Λειτουργία, γίνεται η περιφορά της εικόνας
γύρω από το ναό, ενώ οι εορταστικές εκδηλώσεις φθάνουν στο αποκορύφωμά τους με
τις μουσικές και χορευτικές εκδηλώσεις στην πλατεία του χωριού.


Άνδρος -
Παναγία Φανερωμένη


Το Κάστρο
Φανερωμένης είναι από τα πιο χαρακτηριστικά σημεία στην περιοχή του Κορθίου, σε
ύψωμα κοντά στο χωριό Κοχυλού. Τον Δεκαπενταύγουστο γίνεται εδώ μεγάλο πανηγύρι
στην Παναγία τη Φανερωμένη, που βρίσκεται μέσα στο Κάστρο.


Η Παναγία
της Ολύμπου στην Κάρπαθο


Διαφορετικός
είναι ο εορτασμός στην Όλυμπο της Καρπάθου. Οι Λειτουργίες είναι βαθιά
συνδεδεμένες με το πένθος που χαρακτηρίζει την ημέρα του Δεκαπενταύγουστου και
το αποκορύφωμα του παραδοσιακού εορτασμού είναι ο χορός που γίνεται στη μικρή
πλατεία, μπροστά στην εκκλησιά της Παναγίας, με τους οργανοπαίκτες να παίζουν
τον Κάτω Χορό.


Ο χορός,
αργός και πάντα με σταθερό βήμα και κατανυκτική διάθεση, κρατά για ώρες.


Ο επιτάφιος
της Παναγίας στην Πάτμο


Στο νησί
της Αποκάλυψης, την Πάτμο, οι μοναχοί τηρούν το έθιμο του επιταφίου της
Παναγίας, έθιμο με βυζαντινές καταβολές. Ο χρυσοποίκιλτος επιτάφιος της
Παναγίας περιφέρεται στα σοκάκια του νησιού σε μεγαλοπρεπή πομπή, ενώ οι
καμπάνες του μοναστηριού και των άλλων εκκλησιών ηχούν ασταμάτητα.


Κουφονήσια
- Με τα καΐκια στην Παναγιά




Τον
Δεκαπενταύγουστο γιορτάζει η Παναγία στο Κάτω Κουφονήσι. Μετά τη λειτουργία
προσφέρεται φαγητό από τους κατοίκους και κατόπιν εκείνοι μεταφέρονται με τα
καΐκια τα οποία κάνουν αγώνες για το ποιος θα περάσει τον άλλο στο Πάνω
Κουφονήσι. 



Ετικέτες , ,

13 Αυγούστου 2016

Οι Παναγιές και τα πανηγύρια της Βόρειας Ελλάδας








Η Κοίμηση της Θεοτόκου είναι μια
θεομητορική γιορτή των χριστιανικών εκκλησιών, η οποία γιορτάζεται στις 15
Αυγούστου. Είναι μια μέρα χαράς για τους πιστούς, που με την ψυχή γεμάτη ελπίδα
και κατάνυξη συρρέουν στα αμέτρητα προσκυνήματα, όπου λιτανεύονται οι
θαυματουργές εικόνες της Μεγαλόχαρης, για να προσευχηθούν και να προσκυνήσουν
στη χάρη Της. Από τη μια άκρη της Ελλάδας στην άλλη, αμέτρητες εκκλησίες και
μοναστήρια αφιερωμένα στην Παναγία γιορτάζουν με λαμπρότητα και κατάνυξη. Η
θρησκευτική γιορτή πολλές φορές συνοδεύεται από μουσικές και γεύσεις ανάλογα με
τα τοπικά έθιμα και τις παραδόσεις του κάθε τόπου.





Παναγία
Σουμελά


Σημείο αναφοράς για τους Βορειοελλαδίτες είναι η Παναγία Σουμελά, το ιστορικό
μοναστήρι στις πλαγιές του Βερμίου, σύμβολο της ποντιακής πίστης, όπου χιλιάδες
Ελληνες από όλα τα μέρη της χώρας αλλά και του εξωτερικού ανηφορίζουν στην
Καστανιά Βερμίου για να προσκυνήσουν την Παναγία τη Σουμελιώτισσα.Η εκκλησία
κτίστηκε το 1951 από τους πρόσφυγες του Πόντου, στη μνήμη της ιστορικής
ομώνυμης μονής, τα ερείπια της οποίας βρίσκονται στο όρος Μελά, κοντά στην
Τραπεζούντα του Πόντου. Εδώ φυλάσσεται η θαυματουργή εικόνα της Παναγίας, που
είναι φιλοτεχνημένη από τον ευαγγελιστή Λουκά. Μετά το μέγα εσπερινό της
παραμονής γίνεται η λιτάνευση της αγίας εικόνας και στη συνέχεια ακολουθούν
καλλιτεχνικές εκδηλώσεις με ποντιακά συγκροτήματα. Ανήμερα της Παναγίας γίνεται
η περιφορά της αγίας εικόνας, την οποία ακολουθεί πλήθος πιστών. Στο
αποκορύφωμα της μεγάλης γιορτής της χριστιανοσύνης, ποντιακά συγκροτήματα από
τη Μακεδονία προσφέρουν μοναδικές στιγμές με παραδοσιακούς σκοπούς και πολύωρο
γλέντι.





«Οι
καβαλάρηδες της Σιάτιστας»


Πολύ κοντά στη Σιάτιστα Κοζάνης, στο χωριό Μικρόκαστρο, βρίσκεται το μοναστήρι
της Παναγίας Μικροκάστρου, αφιερωμένο στην Κοίμηση της Θεοτόκου, γνωστό ως
«ιερά Μονή της Παναγίας εν Τσιαρουσίνω». Κάθε χρόνο χιλιάδες πιστοί προσκυνούν
τη θαυματουργή εικόνα της Παναγίας, ενώ εντυπωσιακή είναι η αναβίωση του εθίμου
των προσκυνητών καβαλάρηδων από τη Σιάτιστα. Την παραμονή της γιορτής οι
πλατείες της Σιάτιστας δονούνται από τους ήχους των χάλκινων και του
ασταμάτητου γλεντιού, στους οποίους παρασύρονται και οι επισκέπτες.
Πρωταγωνιστές είναι οι καβαλάρηδες της Σιάτιστας που συμβολίζουν τη λεβεντιά
και την τόλμη. Ανήμερα το Δεκαπενταύγουστο, οι καβαλάρηδες πρωί πρωί ετοιμάζουν
και στολίζουν τα άλογά τους και παίρνουν το μονοπάτι που οδηγεί στο μοναστήρι
της Παναγίας στο Μικρόκαστρο. Αφού προσκυνήσουν την εικόνα της Παναγίας, προς
το μεσημέρι οι παρέες των καβαλάρηδων με τα καταστόλιστα άλογα μπαίνουν
επιβλητικά στη Σιάτιστα, όρθιοι πάνω στη σέλα. Ενα πανηγύρι λεβεντιάς και
τόλμης, που έχει τις ρίζες του στα χρόνια της Τουρκοκρατίας. Το γλέντι
συνεχίζεται στις πλατείες της Χώρας και της Γεράνειας, στην πλατεία του
Δημαρχείου, αλλά και στις γειτονιές της Σιάτιστας μέχρι αργά το βράδυ.





Βλάστη
Κοζάνης


Εντυπωσιακό είναι και το πανηγύρι στη Βλάστη, ένα γραφικό ορεινό χωριό του
νομού Κοζάνης. Υπήρξε ένα από τα σημαντικά προπύργια του ελληνισμού και ένα από
τα μεγαλύτερα κεφαλοχώρια της Δυτικής Μακεδονίας. Το πανηγύρι κρατάει τρεις
ημέρες. Από την παραμονή της γιορτής συγκεντρώνεται πολύς κόσμος στην πλατεία
του χωριού και στη συνέχεια γίνεται κατανυκτικός εσπερινός. Ανήμερα το
Δεκαπενταύγουστο παραβρίσκονται όλοι στη θεία λειτουργία και το απόγευμα
συγκεντρώνονται στα λιβάδια του χωριού για να τραγουδήσουν τραγούδια που
σώζονται από την εποχή της Τουρκοκρατίας και να χορέψουν. Και τις τρεις ημέρες
του πανηγυριού οι πανηγυριστές χορεύουν κυρίως τον παραδοσιακό χορό που
ονομάζουν «τρανό».





Σαμαρίνα
Γρεβενών


Και το πανηγύρι στη Σαμαρίνα, το μεγαλύτερο και πιο φημισμένο βλαχοχώρι της
Ελλάδας, διαρκεί τρεις μέρες, ενώ και οι Σαμαρινιώτες έχουν το δικό τους
μοναδικό χορό, που ονομάζεται τσιάτσιο και κλέβει την παράσταση στο προαύλιο
της εκκλησίας της Μεγάλης Παναγιάς. Την πρώτη ημέρα τελείται μικρή λειτουργία
με λίγους παραβρισκομένους και το βράδυ κατεβαίνουν όλοι στο χάνι όπου
παρουσιάζονται χορευτικά συγκροτήματα. Η κύρια γιορτή γίνεται τη δεύτερη μέρα.
Ολοι, μικροί και μεγάλοι, παραβρίσκονται στη θεία λειτουργία και στη συνέχεια
στην αυλή της εκκλησίας πιάνουν το «μεγάλο» χορό του χωριού ή «τσιάτσο».
Ονομάζεται έτσι από το ομώνυμο τραγούδι το οποίο λένε πρώτο στο χορό και
αναφέρεται στο φοβερό Αρβανίτη επιδρομέα «Τσιάτσιο», που το 1785 τρομοκρατούσε
την περιοχή γύρω από τη Σαμαρίνα. Οι χορευτές χορεύουν σχηματίζοντας κύκλους
και τραγουδώντας έξι τραγούδια, άλλα ηρωικά κλέφτικα και άλλα βγαλμένα από την
κοινωνική ζωή του χωριού. Το χορό συντονίζει ένας οργανωτής – τελετάρχης, που
βρίσκεται στο κέντρο του κύκλου κρατώντας ένα ραβδί. Οι χορευτές χορεύουν αργά
και περπατητά εκτός από τους πρώτους που χορεύουν στα τρία.





Παναγία
Θάσου


Στο ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Παναγία της Θάσου οι γυναίκες του χωριού,
διατηρώντας τις παραδόσεις, ετοιμάζουν στον αυλόγυρο της εκκλησίας το
κουρμπάνι, κρέας με σιτάρι, ρύζι ή πατάτες και το μοιράζουν μετά τη θεία
λειτουργία. Στο μεγάλο τραπέζι συμμετέχουν όλοι οι πιστοί που έχουν συρρεύσει
στο ναό. Μετά τη λιτάνευση της εικόνας, που συνοδεύεται από πολυμελή μπάντα,
όλοι μαζεύονται στο προαύλιο της εκκλησίας, με σκοπό να φουντώσει το γλέντι, με
χορούς από όλη την Ελλάδα, μεζέδες και κρασί.





Μονή
Παναγίας Εικοσιφοίνισσας Σερρών


Η Ιερά Μονή Παναγίας Εικοσιφοίνισσας Παγγαίου, στα όρια των νομών Καβάλας και
Σερρών, γιορτάζει με κατάνυξη την εορτή του Δεκαπενταύγουστου. Το όνομα της
Μονής, κατά μία από τις τρεις εκδοχές, οφείλεται στο θαύμα της εικόνας της
Παναγίας, η οποία έλαμπε και σκορπούσε φως «φοινικούν», δηλαδή κόκκινο, όπως η
πορφυρά των Φοινίκων. Απ” αυτό προέρχεται και η ονομασία: Εικών φοινίσσουσα –
Εικών – φοίνισσα – Εικοσιφοίνισσα. Η Μονή Παναγίας Εικοσιφοίνισσας άρχισε να
επαναλειτουργεί το 1965 από γυναικείο τάγμα και γιορτάζει στις 15 Αυγούστου στη
μνήμη της Παναγίας της Θεοτόκου. Μέσα στον περίβολο της μονής βρίσκονται η
επιβλητική εκκλησία της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, τα κελιά των μοναχών, το
ηγουμενείο, το αρχονταρίκι, παρεκκλήσι αφιερωμένο στην Αγία Παρασκευή, όπου
αναβλύζει το αγίασμα, καθώς και μουσείο. Μπροστά από τη μονή υπάρχει το μνημείο
των 172 μοναχών που σφαγιάστηκαν από τους Τούρκους το 1507.





Χαλκιδική

Η μεγάλη γιορτή Κοιμήσεως της Θεοτόκου γιορτάζεται σε κάθε μέρος της
Χαλκιδικής, όπου υπάρχει ναός αφιερωμένος στην Παναγία με παραδοσιακά
πανηγύρια, προσκύνημα, λιτάνευση και περιφορά της εικόνας. Στη Μεγάλη Παναγία,
στον Πολύγυρο, στη Σάρτη, στην Πορταριά, στη Νέα Τρίγλια, στο Λάκκωμα, στην
Κρυοπηγή, στο Παλιούρι και σε πολλές άλλες περιοχές.





Ηπειρώτικα
πανηγύρια


Ξακουστά σε ολόκληρη την Ελλάδα είναι τα πανηγύρια της Παναγίας που γίνονται το
Δεκαπενταύγουστο στα Ζαγοροχώρια. Σε χωριά όπως η Βίτσα και το Τσεπέλοβο, οι
εκδηλώσεις για την Κοίμηση της Θεοτόκου είναι τριήμερες και προσφέρουν την
ευκαιρία για ατελείωτο γλέντι με παραδοσιακούς ηπειρώτικους χορούς.







Φέρες
Εβρου


Ετήσιο Πανθρακικό Προσκύνημα της Υπεραγίας Θεοτόκου ως προστάτιδος της Θράκης
στις Φέρες, διοργανώνεται στις 15 Αυγούστου. Στον ιερό Ναό Παναγίας
Κοσμοσώτειρας τελείται μέγας αρχιερατικός πανηγυρικός εσπερινός, λιτάνευση της
ιερής εικόνας της Υπεραγίας Θεοτόκου, προστάτιδος της Θράκης, δεξίωση και
μουσική.





Πηγή





Aκούστε RADIO LAGKA


Ετικέτες , ,